onsdag 27. april 2011

Skumkake


I dag skal jeg i bursdagsfeiring til svigerinnen min og pappaen hennes.
Og i den forbindelse fant jeg denne oppskriften på nettet,og den skal prøves.

Jeg foretrekker å kalle den Kokos Delight, men de fleste kjenner nok oppskriften fra barndommen, som skumkake:

Originaloppskriften er spekket med sukker, så da er det bra at det finnes fullgode, kalorifrie alternativer:

• 3 eggehviter
• 5 ss sukrinmelis (Kjøpes på www.funksjonellmat.no eller på helsekostbutikken. Noen velassorterte dagligvarebutikker selger det også)
• noen dråper vaniljeessens
• 5 gelatinplater
• Kokosmasse
• 1/2 dl kokende vann

• Legg gelatinplatene i vann
• Pisk eggehvitene stive (jeg vil absolutt anbefale å bruke elektrisk mikser), tilsett sukrinmelis og vaniljeessens litt etter litt
• Klem vannet ut av gelatinplatene, og løs de opp i 1/2 dl kokende vann
• Tilsett gelatinen i marengsmassen, rør på full guffe en stund til
• Hell massen i serveringsglass (kan også helles i en kakeform, men da trengs 4 eggehviter, ellers blir "kaken" veldig tynn)
• Strø litt kokosmasse over
• La stå kjølig en stund, det tar ikke lang tid før den stivner

60 gram kokosfett
100 gram kokesjokolade
2 eggeplommer

Lag glasuren: smelt sjokoladen og kokosfettet og rør det glatt. Avkjøl noe og rør inn eggeplommene. Glasuren skal være flytende, men litt tykk så den ikke bare renner “bort” fra kaken. Hell den over kaken fra toppen og glatt til med en slikkepott eller skje. Det som renner ned på sidene samles opp med en skje og fordeles på kaken der det mangler glasur. Hell over kokosmasse og sett kaken til avkjøling til glasuren er stivnet.



Og voila! Du har en dessert/kake som inneholder færre kalorier enn et eple, og alle kaloriene kommer fra protein. Noen ganger byr livet på de mest fantastiske Vinn-Vinn situasjoner!

Jeg valgte å bruke frøene til vanilestangen istedet for vaniljeesens.
Da kaken var ferdig stiv, smørte jeg hele kaken inn med en glasur av 85% mørk sjokkolade og delfiafett og strødde kokos over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ligg gjærne igjen en hilsen eller komentar om hva dere synes om bloggen min.